söndag 6 december 2015

Sjätte december: ingen reklam, tack

Nu i veckan så försvann våran "Ingen reklam, tack!"-skylt och det märkte jag när jag på måndagen gick ut för att hämta eventuell post. Vi får inte jättemycket i vanliga fall, jag tror brevbäraren blir lite överraskad varje gång det står nåt med vår adress på, men det lönar sig alltid att kolla. Sicken chock jag fick när det är proppfullt med reklamblad och jag börjar med att förbanna vår annars så kära postiljon och tänker att han fått en stroke eller att vi kanske har belönats med en vikarie.

Mina tankar får jag sekunden senare äta upp när jag ser att skylten helt sonika kommit på avvägar, antagligen med hjälp av den friska vindpusten som drog förbi västkusten förra helgen, och går ingenstans att finna. Det var högsta prioritet att fixa en ny och nu har vi äntligen återställt lugnet till brevlådan, men vad som slog mig mest var hur mycket reklam som skickas ut till en väldans massa hushåll måndag till fredag året runt! Hela tretton olika typer av blad och kataloger låg intryckta och jag som normalt inte får något alls tyckte det hela såg groteskt ut.

Det kan hända att det var extra mycket nu med tanke på vilken säsong vi befinner oss i nu med köphets en masse och måste-ha hit och dit. Jag vet inte hur det är med alla er andra men det gjorde mig lite stressad och trots att jag tidigare faktiskt tyckt om reklam fick jag lite köpångest. Ångest över allt man inte har även om man inte behöver det, en mycket konstig känsla, och jag tror att många nog skulle må lite bättre om man slapp den pressen. Gör därför ditt mentala jag och miljön en tjänst i jul och avböj vänligt men bestämt att inte få massa skräp i brevlådan. Känner du ändå att du behöver det för att hänga med finns det gott om elektroniska alternativ för den inbitne reklamälskaren.

2 kommentarer:

  1. Jag gjorde en liknande härom veckan. Skylten föll bort och reklamhögen var inte nådig...
    Underlig som jag är fick jag för mig att jag skulle läsa igenom all reklam för att se vad jag "missade". Jag kunde konstatera att alla extrapriser i mataffärerna var ungefär samma och elektronikkedjorna ville sälja saker som blivit omoderna för att en ny modell nått marknaden.
    Ny skylt pysslades och sattes upp och jag är glad att jag slipper skräpet, även om det finns vissa mäklare som inte kan läsa och gärna skulle sälja vår hyresrätt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte är det mycket man egentligen missar. Tror snarare att det bidrar till att man lägger mer pengar på extraerbjudanden än vad det hade kostat att faktiskt bara handla det man verkligen behöver. Glad jag blir att höra från en meningsfrände! Kram // Alexandra

      Radera