söndag 12 juli 2015

Eftersändning och postkontor

Nu när vi flyttade och beställde adressändring tänkte vi att det nog var bäst att fixa eftersändning också eftersom det är ett sjå att komma ihåg alla man behöver meddela, så varför inte låta posten fixa det för en liten peng. Bara att hämta i brevlådan som vanligt och sedan kontakta de företag som kommer fram med fel adress. Det verkar dock inte finnas några direkt rutiner hos posten för hur det ska göras. Ibland kommer de med en liten lapp klistrad över den gamla adressen som säger vart brevet ska hän, men skrämmande många gånger kommer det istället ett helt kuvert (med klisterlappen på) och i det här kuvertet ligger ett kuvert som är själva leveransen till oss. Ett kuvert. I ett annat. Dubbelt så mycket skräp rätt ner i brännbart bara för att någon på posten tänkt snett/är för lat/utsatt för bristande rutiner? Tur att vi har det mesta elektroniskt annars hade jag väl fått slaganfall över hur fort vår papperskorg med lätthet hade kunnat fyllas med onödigt skräp.

En annan sak när det gäller posten och specifikt för landsbygden är att det kan vara något så förbaskat långt till närmsta utlämningsställe om man får paket. Skickas det med Posten (eller Postnord som det numera heter...) hamnar det mellan på 15 och 25 kilometers avstånd, väljer jag DHL är det 22 och bäst av dem alla är Schenker som kommer in på förstaplatsen med endast 12 kilometer enkel väg. Man häpnar. Hade vi inte haft en elbil hade jag mått illa varje gång jag hade behövt åka och hämta ett paket som råkat vara för stort för brevlådan och hela den miljövänliga tanken med att handla på nätet försvinner fort.

På vissa internetbutiker kan man dock välja vilket ombud som man vill att paketet ska hamna hos och då kan man ju försöka planera ihop det med flera ärenden så man utnyttjar både ens egen tid och bilens bränsle till max. Tyvärr finns det inte bara kraftiga begränsningar i hur långt från adressen man kan välja, men också i vilket väderstreck. Normalt sett har vi flest ärenden västerut mot kusten som vi flyttat från men vi är istället hänvisade till ombud österut inåt landet där vi i princip aldrig befinner oss. Lite valfrihet hade inte skadat och man hade ju kunnat tycka att vårt statligt ägda postleverantör skulle varit den som låg bäst till när det gällde antal servicställen och tillgänglighet, men önska kan man.

2 kommentarer:

  1. Jag undrade också över det här med dubbla kuvert när jag jobbade på posten för flera år sedan, och om jag inte minns helt fel fick jag svaret att det var för mottagarens privacy. Nu vet jag inte om det är det "korrekta" svaret, eller något min chef hostade upp för att bemöta min fråga. Så rutiner finns, de är bara inte helt logiska för oss andra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det väl alltid, att vi oinvigda inte har kunskap och förståelse för verksamheten :-P Tackar så mycket svaret och får jobba vidare med att fasa ut den gamla adressen helt enkelt.

      Radera