söndag 13 december 2015

Trettonde december: res i grön stil

Många reser fjärran under julhelgen för att vara med familj och vänner och oftast är det enklast med bil för då kommer man dörr till dörr och flyg är snabbt om man behöver åka väldigt långt. Raskt och smidigt, men till vilket pris?

Sju av tio långväga resor sker idag med bil, en av tio med flyg och lika många med tåg respektive buss. Endast 20 procent sker alltså med de mer klimatsmarta färdsätten, vilket ju nästan är en pinsamt låg siffra. Att bilen använder tre gånger så mycket mer energi än tåg, räknat per personkilometer, och släpper ut dryga 40 gånger mer koldioxid än tåget är lätt att glömma.

Personligen älskar jag att åka tåg; det är så rogivande att se naturen svischa förbi utanför fönstrena och höra dunket från rälsen. Inte så kul dock när det strular och det är nedrivna ledningar hit och avgrävda kablar dit, men som den luttrade kollektivtrafiknyttjare jag är lär man sig att bara ta det lugnt för det finns knappast så mycket man kan göra åt det. Synd bara att alla har så bråttom överallt hela tiden. Det är ju dock ingen hemlighet att jag tycker att järnvägsnätet idag sköts skamligt dåligt samtidigt som det inte satsas på rätt sätt på rätt ställen. Men det är en annan fråga.

Så visst förstår jag att man föredrar bilen. Man kan styra vart man vill åka, behöver inte passa tider och har möjligheten att göra en avstickare bara för att man känner för det. Jag känner själv hur mycket frihet man ändå har fått i och med att vi var tvungna att skaffa bil nu när vi bor på landet, men mitt gröna hjärta hade nog inte överlevt om vi inte hade kunnat välja en elbil. Jag skulle hellre gått.

Till er som ska åka en bit, oavsett om den är lång eller kort, under de kommande festliga helgerna, fundera på om du inte kanske kan ta tåget i alla fall, eller bussen i nödfall. Samåkning med full bil är väl sista lösningen, men jag kan verkligen inte komma på ett enda försvar för att ta inrikesflyg. Tyvärr. Vill du veta hur mycket koldioxid och andra otrevligheter just din resa bidrar med, eller förskonar miljön från, kolla in den här miljökalkylen från SJ. Partisk, jo kanske, men inte osann för det.

1 kommentar:

  1. As being floor primarily based, such as digitization and dimensional metrology , it stylus for computer could possibly} measure the floor profile and deviation of injection molded elements (cf. Figure 7). In addition, CT scanning nonetheless has its limitations; the sooner cycle time and higher economy have to be achieved for wider manufacturing purposes. The sensing of the injection molding process is targeted on the temperature, stress, position, pace, and so on., which mirror the bodily state of the process. Temperature and stress are the 2 fundamental bodily variables would possibly be} crucial in the injection molding course of. Furthermore, amongst numerous sensing technologies, temperature and stress sensors are the most well developed and the most broadly utilized.

    SvaraRadera